Isännöintiä oikealla asenteella

04.11.2022

Eräs asiakkaamme kyseli, että miten isännöintimme voi olla huomattavasti edullisempi kuin kilpailijoilla.

Meillä kun vastataan heti kyselyihin, puhelimeen, hoidetaan ongelmat HETI jne. ja isännöitsijäntodistus toimitetaan samana tai viimeistään seuraavana päivänä.

Selitystä varten piti piirtää organisaatiokaavio tyypillisestä yrityksestä. Tämä sama malli koskee kaikkia isoja yrityksiä.

Isossa organisaatiossa tulee merkittävä kuluerä pakollisista toiminnoista, sisäistä tarkastusta unohtamatta, aina on varauduttava, että joku on epärehellinen (sopii vaikka oman edun vuoksi kartelleja tms.).

Haettaessa keskitettyä hyötyä tulee pakosti "standardoinnin" yms. takia organisaatiosta väkisin iso.

Iso = hidas, päätöksenteko ja vastuunotto katoaa organisaation syövereihin.

Mistä sitten iso yritys koostuu?

Esimerkiksi IT -standardointi vaatii IT -osaston, joka rakentaa mallinnetut tietokoneet työntekijöille.

IT -osasto rakentaa myös muut palvelut ja integroi ulkoiset palvelut yhtiön tietojärjestelmien kanssa.

Jotta pelkästään IT -osaston kulut saadaan katettu on myynnin/asiakaspalvelun katettava paitsi myynti/asiakaspalvelu organisaation omat kulut myös IT -osaston kulut.

Markkinointia ja MARKKINOINTI BUDJETTIA taasen tarvitaan, että saadaan näkyvyyttä. Myös markkinoinnin maksaa ostava asiakas.

HR -osasto hoitaa henkilöstön, mahdollisesti järjestelee koulutuksia yms.. Kehitysosasto koittaa kehittää toimintatapoja ja keksiä uutta laskutettavaa palvelua asiakkaalta.

Lakiosasto koittaa ohjeistaa organisaatiot, selvittää sekä kansalliset että kansainväliset lakiasiat ja parhaan tiedon mukaan välttelee asiakasreklamaatiot. Joskus asiakas saattaa saada valheellisen kuvan kun suuryrityksen turvana on lakiosasto. Siinä saattaa muodostua kuva, että lakiosasto turvaa minua eli asiakasta, mutta lakiosasto on yrityksen omaksi turvaksi.

Organisaatio työllistää myös itse itseään sisäisesti. Aikoinaan Nokian suuruuden aikaan havaittiin, että yrityksessä on liikaa hierarkiaa, liikaa päällekkäisiä esimiehiä ja osastoja, jotka työllistävät itse itsensä toistuvilla viikko yms. palavereillaan. Sieltä organisaation pohjalta ei enää työntekijöiden äänet kuulu kun väliportaat kadottavat sanoman, ehkä jopa tahallaankin ongelmat lakaistaan maton alle, jotta omat bonusjärjestelmät eivät häiriinny.

Samaa tapahtuu jo missä tahansa vähänkin suuremmassa organisaatiossa. Tiimien esihenkilöt pitävät palavereitaan, heidän yläpuolellaan osastojen johtajat. Jopa koko organisaation kokoiset palaverit syövät työntekijöiden aikaa. Kaikki tämä "tyhjäkäyntiaika" pitää työntekijöiden palkkoina laskuttaa maksavalta asiakkaalta.

Ja kaikkea muuta, mitä alla oleva esimerkki kuvan organisaatiokehys tarvitsee toimiakseen.

Pelkästään toimintakulut ovat valtavat ja lopulta joku näkymätön pääomasjjoittaja ja yrityksen johto haluaa osansa voittovaroista. Yrityksen työntekijähän on karrikoiden vain osakkeenomistajia varten, se usein lopputyöntekijältä unohtuu, että ketä varten töitä tehdään.

Sitä varten joku sijoittaa ja rakentaa yrityksiä, että saisi siitä voittoa itselleen ja tuottoa sijoitetulle pääomalleen.

Tuo koko kuvitteellinen organisaatio elää asiakkaalta tulevilla varoilla, mitä isompi organisaatio niin helposti sitä isompi on palvelun hinta, jos palvelu tai tuote ei skaalaudu miljooniin tai miljardeihin myytäviin yksiköihin. Yrityksen tuottamaan palveluun kun kuuluu paitsi KAIKKIEN työntekijöiden ja työvälineiden myös mainostamisen yms. kulut ja verottajankin haluaisi osansa, vaikka pääomasijoittajat koittavat verosuunnittelulla, kuten emoyhtiön antamalla lainarahalla, saada yrityksen tulos näyttämään mahd. pieneltä = maksaa mahdollisimman vähän veroa valtiolle..

Pienessä pk -yrityksessä tms. taasen kaikki palvelut ovat keskitettyjä, kaikki vastaukset löytyvät läheltä.

Yhteistyökumppanien avulla hankitaan tarvittavat lisäpalvelut.

Hyvin toimiva pk -yritys pystyy pitämään kulut pieninä, jolloin laadukkaan palvelun tuottaminen on edullista. Eli halpakin voi olla hyvä, ja kuten isommankin yrityksen kanssa niin asiakas on se joka äänestää jaloillaan, jos palvelu ei toimi.

Palvelujen kilpailutus on tänä päivänä helppoa. Riittää kun lähettää muutaman sähköpostin niin saa tarjouksen palveluista.

Miten teidän asunto-osakeyhtiön isännöintipalvelut toimivat ?